• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • عملية مراجعة النظراء
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول ▼
    • تسجيل الدخول
    • تسجيل جديد
  • English
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية
arrow المقالات الجاهزة للنشر
arrow العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 62 (2025)
المجلد المجلد 61 (2024)
العدد العدد 6
العدد العدد 5
العدد العدد 4
العدد العدد 3
العدد العدد 2
العدد العدد 1
المجلد المجلد 60 (2023)
المجلد المجلد 59 (2022)
المجلد المجلد 58 (2021)
المجلد المجلد 57 (2020)
المجلد المجلد 56 (2019)
المجلد المجلد 55 (2018)
المجلد المجلد 54 (2017)
المجلد المجلد 53 (2016)
المجلد المجلد 52 (2015)
EL Essawi, Nermine. (2024). The Impact of Barriers and Drivers of AI Technology Utilization on Adoption of AI through Educational Institutions’ Readiness: A Case Study of the Arab Academy for Science, Technology, and Maritime Transport. مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية, 61(5), 213-253. doi: 10.21608/acj.2024.379188
Nermine EL Essawi. "The Impact of Barriers and Drivers of AI Technology Utilization on Adoption of AI through Educational Institutions’ Readiness: A Case Study of the Arab Academy for Science, Technology, and Maritime Transport". مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية, 61, 5, 2024, 213-253. doi: 10.21608/acj.2024.379188
EL Essawi, Nermine. (2024). 'The Impact of Barriers and Drivers of AI Technology Utilization on Adoption of AI through Educational Institutions’ Readiness: A Case Study of the Arab Academy for Science, Technology, and Maritime Transport', مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية, 61(5), pp. 213-253. doi: 10.21608/acj.2024.379188
EL Essawi, Nermine. The Impact of Barriers and Drivers of AI Technology Utilization on Adoption of AI through Educational Institutions’ Readiness: A Case Study of the Arab Academy for Science, Technology, and Maritime Transport. مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية, 2024; 61(5): 213-253. doi: 10.21608/acj.2024.379188

The Impact of Barriers and Drivers of AI Technology Utilization on Adoption of AI through Educational Institutions’ Readiness: A Case Study of the Arab Academy for Science, Technology, and Maritime Transport

المقالة 7، المجلد 61، العدد 5، سبتمبر 2024، الصفحة 213-253  XML PDF (8.92 MB)
نوع المستند: المقالة الأصلية
معرف الوثيقة الرقمي: 10.21608/acj.2024.379188
مشاهدة على SCiNiTO مشاهدة على SCiNiTO
المؤلف
Nermine EL Essawi
اAssociate Professor Business Information Systems College of Management &Technology
المستخلص
The current study aims to explore how barriers to using AI technologies—such as economic barriers, organizational and managerial barriers, and technological barriers—and drivers of using AI technologies—such as institutional efficiency, R&D sector improvement, and immediate feedback loops—affect the adoption of AI in higher education institutions through the mediating role of educational institutions' readiness, which includes financial, technological, staff, and processes and operations readiness. Utilizing a positivist philosophy with a quantitative analysis approach, the researcher collected primary data via a questionnaire administered to faculty members and students at the Arab Academy for Maritime Transport, Science, and Technology in Alexandria. The findings indicate that both obstacles and motivators significantly impact educational institutions' readiness and the adoption of AI in higher education. Economic, organizational, and technological barriers were found to positively influence readiness, as did motivators such as enhancing institutional efficiency, improving R&D sectors, and establishing immediate feedback loops. Additionally, readiness within educational institutions was shown to positively affect AI adoption. Finally, Staff Readiness partially mediates Economic Barriers, Institutional Efficiency, and AI Adoption, fully mediating R&D Sector Improvement and Immediate Feedback Loop impacts. Processes and Operations Readiness partially mediates Economic and Organizational Barriers, Institutional Efficiency, and AI Adoption, fully mediating R&D Sector Improvement and Immediate Feedback Loop effects. The study suggests that policymakers should address barriers to AI adoption while enhancing readiness through strategic investments, policy development, collaboration promotion, and support for research and development initiatives.
الكلمات الرئيسية
Barriers of Using AI Technologies؛ Drivers of Using AI Technologies؛ Adoption of AI؛ Higher Education Institutions؛ Educational Institutions’ Readiness
المراجع
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 384
تنزیل PDF: 227
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by NotionWave.