• الصفحة الرئيسية
  • تصفح
    • العدد الحالي
    • بالعدد
    • بالمؤلف
    • بالموضوع
    • فهرس المؤلفين
    • فهرس الكلمات الرئيسية
  • معلومات عن الدورية
    • عن الدورية
    • الأهداف والنطاق
    • هيئة التحرير
    • أخلاقيات النشر
    • عملية مراجعة النظراء
  • دليل المؤلفين
  • ارسال المقالة
  • اتصل بنا
 
  • تسجيل الدخول ▼
    • تسجيل الدخول
    • تسجيل جديد
  • English
الصفحة الرئيسية قائمة المقالات بيانات المقالة
  • حفظ التسجيلات
  • |
  • النسخة قابلة للطبع
  • |
  •  أبلغ الاصدقاء
  • |
  • إرسال الاستشهاد إلى  أرسل إلى
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • شارك شارك
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية
arrow المقالات الجاهزة للنشر
arrow العدد الحالي
أرشيف الدورية
المجلد المجلد 62 (2025)
المجلد المجلد 61 (2024)
المجلد المجلد 60 (2023)
المجلد المجلد 59 (2022)
العدد العدد 6
العدد العدد 5
العدد العدد 4
العدد العدد 3
العدد العدد 2
العدد العدد 1
المجلد المجلد 58 (2021)
المجلد المجلد 57 (2020)
المجلد المجلد 56 (2019)
المجلد المجلد 55 (2018)
المجلد المجلد 54 (2017)
المجلد المجلد 53 (2016)
المجلد المجلد 52 (2015)
Khataan, Abdallah Mohamed, Metwally, Ayman Hassan, Labib, Ashraf Adel. (2022). The Effect of Social Media Perceptions on Student’s Intention to Use Facebook in Education and its Impact on Students' Engagement, Academic Performance, and Satisfaction: A Case Study on Students of Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport. مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية, 59(2), 169-212. doi: 10.21608/acj.2022.241169
Abdallah Mohamed Khataan; Ayman Hassan Metwally; Ashraf Adel Labib. "The Effect of Social Media Perceptions on Student’s Intention to Use Facebook in Education and its Impact on Students' Engagement, Academic Performance, and Satisfaction: A Case Study on Students of Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport". مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية, 59, 2, 2022, 169-212. doi: 10.21608/acj.2022.241169
Khataan, Abdallah Mohamed, Metwally, Ayman Hassan, Labib, Ashraf Adel. (2022). 'The Effect of Social Media Perceptions on Student’s Intention to Use Facebook in Education and its Impact on Students' Engagement, Academic Performance, and Satisfaction: A Case Study on Students of Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport', مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية, 59(2), pp. 169-212. doi: 10.21608/acj.2022.241169
Khataan, Abdallah Mohamed, Metwally, Ayman Hassan, Labib, Ashraf Adel. The Effect of Social Media Perceptions on Student’s Intention to Use Facebook in Education and its Impact on Students' Engagement, Academic Performance, and Satisfaction: A Case Study on Students of Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport. مجلة جامعة الإسکندرية للعلوم الإدارية, 2022; 59(2): 169-212. doi: 10.21608/acj.2022.241169

The Effect of Social Media Perceptions on Student’s Intention to Use Facebook in Education and its Impact on Students' Engagement, Academic Performance, and Satisfaction: A Case Study on Students of Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport

المقالة 6، المجلد 59، العدد 2، مارس 2022، الصفحة 169-212  XML PDF (8.38 MB)
نوع المستند: المقالة الأصلية
معرف الوثيقة الرقمي: 10.21608/acj.2022.241169
مشاهدة على SCiNiTO مشاهدة على SCiNiTO
المؤلفون
Abdallah Mohamed Khataan1؛ Ayman Hassan Metwally2؛ Ashraf Adel Labib3
1Teacher assistant in management and marketing College of business and technology, Arab Academy for science, technology and maritime transport
2associate professor of management College of business and technology, Arab Academy for science, technology and maritime transport
3College of business and technology, Arab Academy professor of management, for science, technology and maritime transport
المستخلص
This study purposes investigate the impact of performance expectancy (perceived usefulness and perceived flexibility), effort (ease of use and ease of learning), self-efficacy (social media efficacy and attitude), communication functionality (interaction, collaboration, and sharing), and motivations (cognitive needs, affective needs, personal integrative needs, integrative social needs, and tension release needs) on student's intention to use Facebook as an educational tool. In addition, it examines the relationship between intention to use Facebook and actual usage and investigates the influence of actual usage on student engagement, academic performance, and satisfaction. This study targets higher education students at Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport (AASTMT) a private university in Egypt, where data is collected through a questionnaire. The collected data is analyzed using correlation and structural equation modeling. The results proved a significant relationship between performance expectancy and intention to use. In addition, it proved a partial effect Self-efficacy, communication, and motivation on intention to use. However, there is no proven relation between effort and intention to use. The results support the relationship between the intention to use social media in education and actual usage. It also fully supports the influence of actual usage on student engagement, academic performance, and student satisfaction.
الكلمات الرئيسية
social media؛ education؛ uses and gratifications theory؛ social media acceptance model؛ students' engagement؛ academic performance؛ student satisfaction
المراجع
الإحصائيات
عدد المشاهدات للمقالة: 493
تنزیل PDF: 674
الصفحة الرئيسية | قاموس المصطلحات التخصصية | الأخبار | الأهداف والنطاق | خريطة الموقع
بداية الصفحة بداية الصفحة

Journal Management System. Designed by NotionWave.